В ситуации цифровой свободы возникают и новые возможности, и новые проблемы саморазвития личностей студента и педагога. Возникает парадокс зависимости человека от технологий: нейросеть как прообраз искусственного интеллекта становится не просто помощником в обучении индивида, со-трудником, со-творцом, партерном и наставником, но и конкурентом, наблюдателем, контроллером, "ментором", задающим правила, условия трансмедийных форматов, нормы презентации и деятельности человека. В статье вводится понятие "цифровая свобода" для описания новых условий творческой деятельности студентов, дано описание явлений цифровой свободы с позиции цифровой среды и личности.
In the situation of digital freedom, both new opportunities and new problems of self-development of the personality of the student and teacher arise. A paradox of a person's dependence on technology arises: a neural network as a prototype of artificial intelligence becomes not just an assistant in training an individual, co-worker, co-creator, partner and mentor, but also a competitor, observer, controller, "mentor" who sets the rules, conditions for transmedia formats , norms of presentation and human activities. The concept of "digital freedom" is introduced in the article to describe the new conditions of students' creative activity, a description of the phenomena of digital freedom from the perspective of the digital environment and personality is given.