На текущей ступени развития общества приоритетной задачей языкового образования, как в нашей стране, так и за рубежом, выступает процесс формирования взаимопонимания в акте общения c представителями разных культур. В представленной статье дано теоретическое обоснование эффективности использования информационно-коммуникационных технологий для развития социокультурных и социолингвистических компетенций при изучении иностранного языка. Анализ литературы позволил сделать вывод о том, что интернет позволяет учащимся формировать информационную культуру и помогает выполнить одну из основных задач обучения иностранному языку - подготовить высококвалифицированного коммуникабельного специалиста со сформированной межкультурной компетенцией.
At the current stage of the society development, the priority task of language education, both in our country and abroad, is the process of forming mutual understanding in the act of communication with representatives of different cultures. The purpose of this article is to substantiate from a theoretical point of view the effectiveness of using information and communication technologies for the development of socio-cultural and sociolinguistic competencies in the study of a foreign language. The analysis of the literature made it possible to conclude that the Internet as a type of information and communication technologies allows students to form an information culture and help to fulfill one of the main tasks of teaching a foreign language - to prepare a highly qualified communicative specialist with a formed intercultural competence.