Статья посвящена одному из значимых вопросов педагогической психо- логии - анализу особенностей эмпатии у детей младшего школьного возраста с нарушения- ми речи. Проявления эмпатии и ее изменение в течение младшего школьного возраста у де- тей с нарушениями речи подчиняются тем же закономерностям, какие свойственны нор- мально развивающимся младшим школьникам. Особенность эмпатии у детей с нарушениями речи состоит в замедленном темпе ее развития, наиболее выраженной ориентации на внеш- ние свойства неблагополучия другого индивида, наименьшей выраженности желания помочь и жалости по отношению к нему, более выраженном снижении эмпатии при усложнении условий ее реализации.
The article is devoted to one of the important problems of pedagogical psycholo- gy - the analysis of the features of empathy in children of primary school age with speech disorders. Manifestations of empathy and its change during primary school age in children with speech disor- ders are subject to the same patterns that are characteristic of normally developing younger stu- dents. The specificity of empathy in children with speech disorders is a slow pace of its formation, a more pronounced orientation to the external signs of another individual's trouble, a less pronounced desire to help and pity for him, a more pronounced decrease in empathy with the complication of the conditions for its implementation.