В статье представлен теоретический обзор психолого-педагогических исследований, подходов к трактовке и изучению проблемы эмоционального развития детей сумственной отсталостью в зарубежной науке и практике. Так же, обсуждается необходимость учета эмоциональных расстройств умственно отсталых детей для их воспитания, образования и социализации. Исследование эмоционального развития умственно отсталых детей, имеет важное значение для разработки программ психолого- педагогической диагностики, коррекции эмоциональных нарушений для дальнейшего формирования их саморегуляции, самоконтроля и развития эмоциональных отношений.
The article presents a theoretical review of psychological and pedagogical research, approaches to the interpretation and study of the emotional development of mentally retarded children in foreign science and practice. Also discussed is the need to take into account the emotional disorders of mentally retarded children for their upbringing, education and socialization. The study of the emotional development of mentally retarded children is important for the development of programs for psychological and pedagogical diagnosis, correction of emotional disorders for the further formation of their self-regulation, self-control and development of emotional relations.