Сегодня и всегда смыслом воспитательной деятельности педагога является ее гуманизация, ориентация на личность ребенка как высшую ценность и смысл педагогической деятельности, признание и уважение его способности к самоопределению и саморазвитию. Важно видеть приоритеты воспитательной деятельности современного педагога: принцип гуманизации, который определяет цель и содержание воспитательной деятельности - создание условий для развития и саморазвития личности ребенка; фасилитация как основа воспитательной деятельности; принцип со-бытийности; функциональность - ориентация педагога на поддержку и взаимосвязанное протекание процессов социализации и индивидуализации у воспитанников; процессуальность воспитательной деятельности, умение работать по процессу, через непосредственное взаимодействие с воспитанниками. В статье выделены условиях эффективности воспитательной деятельности в современных условиях: ориентация на современность, интеграция как основа инклюзии; рефлексивная компетентность педагога воспитателя; исследовательский характер воспитательной деятельности
The meaning of the up-bringing activity of a teacher has always been its humanization, orientation on the personality of the child as the highest value and meaning of pedagogical activity, recognition and respect for his/her ability to self-determination and self-development. It is important to see the priorities of the modern teacher's up-bringing activities: the principle of humanization, which determines the purpose and content of educational activities - creating conditions for the development and self-development of the personality of the child; facilitation as the basis of educational activities; the principle of beingness; functionality - the orientation of the teacher to support and the interconnected flow of socialization and individualization processes among students; the processuality of educational activities, the ability to work through the process, through direct interaction with pupils. The article highlights the conditions for the effectiveness of the teacher's up-bringing activities in modern conditions: orientation to the present, integration as the basis of inclusion; reflective competence of the educator; research nature of educational activities