В статье дан вариант обоснования и исследования метакогнитивных аспектов мышления до-школьников в качестве предикторов метакогнитивных результатов дошкольного этапа образо-вания и развития дошкольника. На примере решения задачи "Ханойская башня" делается вывод о том, что в процессе решения сверхсложных задач активизируются регулирующий и самопознающий аспекты мышления. Доказывается, что поведенческими факторами, опреде-ляющими результативность проявления метакогнитивных факторов мышления, являются верба-лизация знания об успешном решении задачи; проявление гибкости в стратегиях решения про-блемы сохранение положительного эмоционального фона во время решения задачи.
This article offers an explanation and study of the meta-cognitive aspects of thinking which are exam-ined as the predictors of the meta-cognitive results of the pre-school childhood education and devel-opment. Such meta-cognitive aspects of thinking as the meta-cognitive control and the meta-cognitive learning are viewed as the prerequisites of the meta-subject results. Through studying the process of solving the Tower of Hanoi puzzle it is concluded that the process of solving super-complex tasks triggers the regulating and self-learning aspects of thinking. It is proved that the behavioral factors that predetermine the results of manifested meta-cognitive factors of thinking are the verbalization of knowledge about successful task solving, the flexible strategy of task solving; maintaining positive emotional background during the process of solving a task.