Статья посвящена сопоставительному литературоведению как фактору научно-исследовательской подготовки учителей-словесников в полиэтнической среде Республики Татарстан.Цель статьи - определение места и сущности сопоставительного литературоведения как метода исследовательской подготовки будущих учителей-словесников,выяснение приемов его репрезентации в образовательном процессе. Изучение системы специальных понятий сопоставительной поэтики (множественность литератур, эстетическая интерференция, принцип дополнительности и др.) как один из этапов научно-исследовательской подготовки будущих учителей-словесников способствует формированию личности, готовой успешно интегрироваться в современное социокультурное пространство в условиях расширения межэтнических и межязыковых контактов.
The article is devoted to comparative literary studies as a factor in the scientific research training of language and literature teachers in the multi-ethnic environment of the Republic of Tatarstan. The purpose of the article is to determine the place and essence of comparative literature as a method of research training of future language and literature teachers, to clarify the methods of its representation in the educational process. The study of the system of special concepts of comparative poetics (multiplicity of literature, aesthetic interference, the principle of complementarity, etc.) as one of the stages of research training of future language and literature teachers contributes to the formation of a personality ready to successfully integrate into the modern sociocultural space in the context of expanding inter-ethnic and inter-linguistic contacts.