В статье представлены вопросы педагогического проектирования формирования готовности магистрантов университета к научно-исследовательской деятельности как субъекта деятельности. В работе представлен обзор отечественной и зарубежной литературы по проблеме исследования. Представлена педагогическая модель формирования готовности магистранта к научно-исследовательской деятельности. В структуре готовности к научно-исследовательской деятельности опытно-экспериментальным путем выделено пять групп компонентов: мотивационно-потребностный, ценностно-смысловой, когнитивно-познавательный, операционально-технологический, субъектно-личностный. Сделан вывод о необходимости разработки и апробации модели и педагогических условий формирования готовности магистранта к научно-исследовательской деятельности.
The article describes the issues of pedagogical design of forming readiness of university master's students for scientific and research activity as actors. The work presents a review of Russian and foreign literature on the problem of the research. Pedagogical model of forming readiness of a master's student for scientific and research activity is presented. In the structure of readiness for scientific and research activity, five groups of components were distinguished experimentally: motivation and demand-based, axiological and value-based, cognitive and perception-based, operational and technology-based, subjective and personality-based. Conclusion is made concerning the necessity for development and approbation of the model and pedagogical conditions of forming readiness of a master's student for scientific and research activity.