Актуальность изучения саморегуляции познавательных состояний обусловлена недостаточной теоретической разработанностью проблемы, отсутствием объяснительных моделей, раскрыва-ющих состав, структуру, особенности уровневой организации и др. характеристики системы регуляции познавательных состояний. Исследование саморегуляции познавательных состояний позволит расширить представление о роли психических состояний в обучении, дополнить их знаниями о механизмах саморегуляции познавательных состояний. В прикладном плане ис-следования саморегуляции познавательных состояний найдут применение в решении вопросов познавательной активности и самостоятельности учащихся, а также в организации работы со слабоуспевающими лицами.
The urgency of studying the self-regulation of cognitive states is due to the insufficient theoretical elaboration of the problem, the lack of explanatory models that reveal the composition, structure, fea-tures of the level organization and other characteristics of the regulation system of cognitive states. The study of self-regulation of cognitive states will expand the understanding of the role of mental states in learning; supplement them with knowledge of the self-regulation mechanisms of cognitive states. In the applied plan, studies of self-regulation of cognitive states will be useful for general and pedagogical psychology; the results will find an application in solving problems of cognitive activity and students' independence issues, as well as in organizing work with weak students.