В статье рассматривается идеальная модель вузовского преподавателя и условия его подготовки на основе анализа педагогического наследия академика РАО В.И.Андреева, подчеркивается, что подготовка вузовского педагога связана с формированием интеллигентной, творчески саморазвивающейся, самореализующейся, конкурентоспособной личности к осуществлению преподавательской, воспитательной, исследовательской деятельности в русле творческого саморазвития, акцентируется внимание на значимости преподавателя высшей школы в творческом саморазвитии студентов.
The article focuses on the ideal model of a university teacher and the conditions for his or her training based on an analysis of V.I. Andreev's legacy, which emphasizes that university teachers' training is connected with the formation of a culturally educated, creatively self-developing, self-fulfilling, competitive personality in the implementation of teaching, values education, and research activity in the context of creative self-development, which accentuates the importance of the university teacher for university students' creative self-development.