В статье раскрывается концепт экзистенциальной матрицы педагогической парадигмы творческого саморазвития личности, проявляющийся в понимании человека как открытого существа, которое постоянно и заново определяет и созидает себя сам. Особенно рассматривая концепт педагогической матрицы сквозь положения классического экзистенциализма, такие как: бытие человека определяется как экзистенция т.е. способа личного существования человека, процесса внутреннего преодоления косности бытия и обретения собственного Я; познание бытия, экзистенции возможно только через познание себя, через выбор поступка, сострадания, страдания и ответственности за свою жизнь; мир познается не только разумом, но и интуицией, с помощью чувств; человек черпает из внутреннего Я, этого источника опыта, знания и творчество; экзистенциальная личность уникальна.
The article reveals the concept of the existential matrix of the pedagogical paradigm of creative self-development of the individual, manifested in the understanding of man as an open being, which constantly and repeatedly determines and creates himself. Especially considering the concept of a pedagogical matrix through the provisions of classical existentialism, such as: the existence of a person is defined as an existential the way of a person's personal existence, the process of inner overcoming the inertia of being and finding one's own self; the knowledge of being, of existence is possible only through the knowledge of oneself, through the choice of action, compassion, suffering and responsibility for one's life; the world is known not only by reason, but also by intuition, by the help of the senses; a person draws from the inner Self, this source of experience, knowledge and creativity; the existential personality is unique.