В статье акцентируется внимание на роли и значении научных школ в формировании педагогов-исследователей. Приводится пример деятельности одной из таких школ, возглавляемой академиком РАО В.И. Андреевым, чьи инновационные идеи творческого саморазвития личности в системе непрерывного педагогического образования значительно обогатили российскую педагогическую науку. В качестве важного фактора становление педагога-исследователя и распространения идей научной школы В.И. Андреева автор рассматривает проведение ежегодных научно-практических конференций всероссийского и международного уровней.
The article focuses on the role and meaning of scientific schools in the formation of teacher-researchers. The activity of one of such schools headed by the Russian academician of the Russian academy of education is given as an example. His innovative ideas of creative self-development in the system of continuous pedagogical education have significantly enriched Russian pedagogical science. The author considers that the promotion of the ideas of Andreev's scientific school by holding annual scientific practical conferences on both the national and international levels is an important factor of teacher-researcher development.