Анализируется пространство Владивостока как музей скульптуры, отражающий исторические и эстетические вехи развития города. "Музей" городской скульптуры Владивостока представлен тремя условными "залами": 1) дореволюционный - памятники в честь официальных лиц и значимых для региона событий; 2) советский - наиболее наполненный, в том числе за счет переделки памятников прошлого, отличающийся появлением городской скульптуры, призванной не увековечить, а украсить и разнообразить пространство; 3) постсоветский - сочетание официоза и частной инициативы творческих объединений и отдельных горожан.
The space of Vladivostok is analyzed as a "sculpture museum", reflecting the historical and aesthetic milestones in the development of the city. The "museum of urban sculpture" presents three conditional "rooms": 1) the prerevolutionary - monuments in honor of the officials and important regional events; 2) the soviet - most filled, including through the alteration of the monuments of the past, characterized by emergence of urban sculpture designed not to perpetuate and to adorn and diversify the space; 3) the post-soviet - combination of official and private initiative of creative associations and individual citizens.