В статье рассматриваются визуальные механизмы межкультурной коммуникации в условиях реформации страны. С помощью структурно-функционального метода анализируются идеологические и технологические особенности международного обмена ?продуктами? художественно-информационной деятельности. Показывается неэквивалентный характер данного обмена (в области киноартефактов) между
западной и отечественной цивилизациями. Делается вывод о возможности
преодоления устоявшегося в публичной сфере России визуально-культурного дисбаланса с целью сбережения национального менталитета.
The article reviews visual mechanisms of cross-cultural communication in the conditions of reformation of the country. By means of a structurally functional method, it analyzes the ideological and technological features of the international exchange of "products" of art information practice.
Nonequivalent character of this exchange (in the field of film artifacts) between the western and national civilizations is shown. The author draws a conclusion about possibility of overcoming the visual and cultural disbalance in the public sphere of Russia for the purpose of preservation of national mentality.