Abstract:
Коммуникативная легитимация власти в значительной мере обусловлена доверием населения к институту СМИ. Состояние упорядоченности диссипативной системы массмедиа, обусловленное национальными интересами, предполагает антиэнтропийный процесс регулирования информационно-медийного пространства и саморегулирование СМИ. Взаимопереходы открытой медийной системы от равновесного состояния к неравновесному обусловливают российскую модель саморегуляции: государственную «включенность» в деятельность корпоративных медийных органов. Механизмы саморегулирования, рассмотренные в статье, обусловливая достижение баланса в русле медийной «свободы и ответственности», стимулируют диалогичность государственно-гражданских взаимоотношений, а значит, поддерживают информационную устойчивость политической системы.
Communicative legitimacy of the authority greatly depends on the trust of population to the institute of Mass media. The stable nature of the mass media dissipative system, as conditioned by national interests, presupposes the anti-entropic regulatory process within the information and self-regulation space of mass media. The mutual transfer of the open media-system from the balanced to the unbalanced status represents the Russian model of self-regulation and state involvement into the activities of the corporate mass-media structures. The mechanisms of self-regulation, as presented in the article, stimulate the dialogue ability within the relationship between the state and public society and facilitate the balance between "freedom and responsibility". Thus, the informational stability within the political system is achieved.