В статье представлены результаты сравнительного анализа уровня эмпатии двух групп подростков: посещающих и не посещающих музыкальную школу. Для диагностики использовалась методика "Тест эмпатийного потенциала личности (И.М. Юсупов)". В исследовании участвовало 25 обучающихся музыкальной школы (разные специальности) 13-15 лет и 30 обучающихся общеобразовательной школы. Между результатами разных групп были выявлены значимые различия по уровням шкал, отражающим сочувствие к героям литературного творчества, родителям и животным.
The article presents the results of a comparative analysis of the empathy level of two groups of adolescents: those who attend and those who do not attend music school. The method "Test of empathic potential of personality (I.M. Yusupov)" was used for diagnosis. The study involved 25 students of a music school (various specialties) aged 13-15 years and 30 students of a secondary school. Significant differences were found between the results of different groups in terms of scale levels reflecting empathy for the heroes of literary creativity, parents and animals.