Обсуждается проблема ценностно-смыслового отношения старших
школьников к будущей профессии. "Добросовестный труд" рассматривается как национальная культурная ценность и традиция, значимый аспект формирования отношения обучающихся к профессионально-трудовой деятельности. Обозначено противоречие между государственными воспитательными приоритетами и реальным состоянием ценностных ориентаций старшеклассников. По результатам пилотажного исследования, проведенного в одной из школ г. Нижнего Новгорода, сделан вывод о необходимости формирования у обучающихся добросовестного отношения к будущей профессии.
The problem of the value-semantic attitude of senior schoolchildren to their future profession is discussed. "Honest work" is considered as a national cultural value and tradition, a significant aspect of shaping students' attitudes towards professional work. The contradiction between state educational priorities and the real state of value orientations of high school students is indicated. Based on the results of a pilot study conducted in one of the schools in Nizhny Novgorod, it was concluded that it is necessary to develop a conscientious attitude among students towards their future profession.