В статье выявляются основные возможности деятельности объединения юных кинологов "Константа" в развитии коммуникативной компетенции обучающихся, опираясь на обобщение педагогического опыта. Раскрываются характерные черты и основа хендлинга и его влияние на коммуникативные навыки юных собаководов. Обосновано, что хендлинг развивает коммуникативные компетенции, способствует воплощению самых заветных желаний, связанных с приобретением друзей, единомышленников, позволяет стать успешным, дает возможность профессионального определения и саморазвития в кинологической сфере.
The article reveals the main possibilities of the activities of the association of young dog handlers "Constanta" in the development of communicative competence of students, based on the generalization of pedagogical experience. Characteristic features and basis of handling and its influence on communicative skills of young dog handlers are revealed. It is substantiated that handling develops communicative competences, promotes the realization of the most cherished desires related to the acquisition of friends, like-minded people, allows to become successful, gives the opportunity of professional definition and self-development in the cynological sphere.