В современном российском обществе наблюдается повышение интереса к педагогической профессии, ее статусу. Однако, несмотря на различные меры по привлечению молодых специалистов в школы, в стране наблюдается дефицит педагогических кадров, поэтому необходимо воспитывать у начинающих учителей осознание ценности своей профессии еще на этапе предпрофессиональной подготовки. Цель исследования: выявление взаимосвязи отношения школьников к профессии учителя и мотивации поступления в психолого-педагогические классы. В качестве метода исследования был использован опрос 84 учащихся 8-9 классов школ г. Смоленска. Исследование показало, что образ учителя, его труд в представлении школьников в целом носит позитивный характер, но в то же время ими отмечены негативные аспекты учительской профессии.
In contemporary Russian society a sustained interest in education, increased recognition of the status of the teacher is observed. Teacher-training programs are one of the popular directions for applicants. However, despite various measures taken to attract young teachers to schools, there is a shortage of schoolteachers in the country, therefore it is important to form future teachers' awareness of the value of their profession at the pre-vocational stage. The aim of the study is to identify the relationship between schoolchildren's attitudes to the teaching profession and their motivation to enroll in psycho-pedagogical classes. A questionnaire of the 84 schoolchildren of 8-9 grades in Smolensk was used as the main research method of the study. The research showed that the image of teachers and their work is generally positive, but at the same time negative aspects of the teaching profession are highlighted.