В статье анализируются различные подходы к определению структуры адаптационной готовности и основных ее компонентов. На основании проведенного опроса обучающихся, результаты которого представлены в статье, были выявлены факторы и барьеры межкультурной адаптации иностранных студентов к обучению в российском вузе. Проведенное исследование легло в основу создания сайта для иностранных абитуриентов и студентов, решивших обучаться в российских вузах. Наш сайт помогает не просто подготовиться к особенностям обучения в местных вузах, но и решать возникающие при адаптации сложности.
The article analyzes different approaches to determining the structure of adaptation readiness and its main components. Based on the survey of students, the results of which are presented in the article, the factors and barriers of intercultural adaptation of foreign students to study at Russian universities were identified. The conducted research was the basis for creating a website for foreign applicants and students who have decided to study at Russian universities. Our site will help not only to prepare for the peculiarities of studying, but also to solve the difficulties that arise during adaptation.