В статье автором рассматривается новый смысл идеи непрерывного образования и обозначаются его новые контуры на современном этапе развития. Акцентируется внимание на постановке проблемы реализации новой модели образования в области определения содержания и использования современных технологий обучения. Анализируется состояние разработанности и внедрения информационных и телекоммуникационных технологий в образовательный процесс на этапах становления специалиста: от профессиональной ориентации до профессиональной адаптации. Рассматриваются также основные проблемы в области информатизации учебного процесса. Подчеркивается роль интеллектуального потенциала специалиста в модернизации современного общества.
In the article, the author examines the new meaning of the idea of continuing education, and identifies its new contours at the present stage of development. Attention is focused on the formulation of the problem of implementing a new model of education in the field of determining the content and use of modern learning technologies. The article analyzes the state of development and implementation of information and telecommunication technologies in the educational process at the stages of becoming a specialist: from professional orientation to professional adaptation. The main problems in the field of informatization of the educational process are also considered. The role of the intellectual potential of a specialist in the modernization of modern society is emphasized.