Статья посвящена анализу киносюжета "Органист Олег Янченко" (1963) режиссера В. Цеслюка как одного из документов музыкального исполнительства и артефакта техногенного искусства Беларуси. В киносюжете создается аудиовизуальное произведение, наполненное глубокой поэтичностью и выразительностью образов. Небольшой сюжет объединяет множество значимых для того времени событий и процессов: открытие нового органа в Белорусской филармонии, первое выступление органиста О. Янченко. Режиссер соединяет в одно аудиовизуальное произведение музыку, стихи, исполнителя и публику.
The article is devoted to the analysis of the film "The Organist Oleg Yanchenko" (1963) directed by V. Tseslyuk as one of the documents of musical performance and an artifact of the technogenic art of Belarus. The film plot creates an audiovisual work filled with deep poetry and expressiveness of images. A small plot unites many significant events and processes for that time: the opening of a new organ in the Belarusian Philharmonic, the first performance of organist O. Yanchenko. The director combines music, poetry, the performer and the audience into one audiovisual work.