Статья посвящена "неофольклоризму" как одному из ведущих стилевых направлений в российской музыке XX века. Как фольклорное направление, актуализирующееся в определенные периоды, неофольклоризм характеризуется тем, что композиторы-"неофольклористы" активно использовали весь арсенал современных им технических средств, выполняя роль стимулятора и катализатора для обновления музыкального языка. В статье характеризуются различные периоды, или "волны" "неофольклоризма" в музыке страны; определяется круг жанров и представлены композиторы, в творчестве которых ярко воплотились основные стилевые черты "неофольклоризма".
The article is devoted to the stylistic phenomenon - "neofolclorism" in the musical art of Russia. The author notes that this is one of the leading trends in the music of the XX century in Russia. It refers to the folklore direction, which is actualized in certain periods, actively using the entire arsenal of modern technical means, acting as a stimulator and catalyst of a renewed musical language. The article characterizes various periods or "waves" of "neofolclorism" in the country's music. The circle of genres and the names of composers whose works vividly embodied the main stylistic features of "neofolclorism" is determined.