Статья посвящена особенностям профессиональной подготовки бакалавров изобразительного искусства в процессе изучения жанра пейзажа. Описано, как в ходе освоения пейзажа изучаются основы изобразительного искусства, композиция и ее средства выразительности, реалистичные и декоративные подходы к изобразительному искусству, отрабатываются навыки живописи. Рассмотрен путь сложения самарского пейзажа от реалистичного этюдного изображения к пейзажу в картине, стилизованному декоративному пейзажу-образу. Раскрыта роль изучения истории развития самарской пейзажной школы живописи в процессе профессионального становления студентов на примере картин В. Пурыгина, И. Комиссарова, Ю. Филиппова.
The article is devoted to the process of professional training of bachelors of fine arts through the study of the genre of landscape. It describes how the basics of fine art - composition, its means of expression, painting skills, realistic and decorative approaches to fine art are practiced, are studied on the basis of the landscape genre. The way of adding the Samara landscape from a realistic sketch image to a landscape painting, to a stylized decorative landscape image is considered. The role of studying the history of the Samara Landscape School of painting is revealed, using the example of paintings by V. Purygin, I. Komissarov, Y. Filippov in the process of professional formation of students.