В данной статье на основе анализа научной литературы раскрывается личностно-ориентированной аспект применения в образовательном процессе вуза арт-технологий как средства пробуждения творческой активности, создания личностно-ориентированных ситуаций и творческой атмосферы, воспроизводящих реальную технологию профессиональной деятельности. На примере интегрированного спецкурса, реализуемого в учебном процессе архитектурно-художественного университета на основе арт-технологий, продемонстрирован результат эффективного создания условий для творческой самореализации и получения личностного опыта общения с различными видами искусства.
In this article, the author, based on the analysis of scientific literature, reveals the personality-oriented aspect of art technologies in the educational process as a whole; emphasis is placed on the fact that these are means of awakening creative activity, creating personality-oriented situations and creative atmosphere, reproducing the real technology of professional activity; using the example of an integrated special course in the educational process at an architectural and art university based on art technologies, the result of effective creation of conditions for creative self-realization and personal experience of communication with various types of art is demonstrated.