В статье рассматривается вокально-хоровое пение, его взаимосвязь с развитием психологических свойств. Авторы анализируют исполнительский уровень участников IХ Республиканского фестиваля-конкурса хоровых коллективов учащихся ДШИ Республики Адыгея, отмечая в их исполнении богатую палитру художественных образов разнообразных эпох, этнических стилей. Выделены и описаны темброво-регистровые краски в конкретных произведениях, элементы хоровой звучности, показанные участниками. Проведенный анализ использования приемов хорового пения и эмоционального воздействия на обучающихся подтверждает значимость хорового пения в системе художественного образования.
The article discusses vocal and choral singing, its relationship with the development of psychological properties. The authors analyze the performance level of participants of the IX Republican Festival-competition of choral groups of students of the Secondary School of the Republic of Adygea, noting in their performance a rich palette of artistic images of various epochs, ethnic styles. The timbre-register colors in specific works, the elements of choral sonority shown by the participants are highlighted and described. The analysis of the use of choral singing techniques and emotional impact on students confirms the importance of choral singing in the system of art education.