Статья посвящена изучению уникального по претворению мифа об "Энее" одноимённого балета Альбера Русселя, французского композитора первой трети XX века. Специфика его музыкально-сценического решения рассматривается сквозь призму роли хоровых номеров. Выявляются функции хора, внутритекстовые проявления, включение в композицию и участие в драматургии балета. Проведённое исследование открывает перспективы постижения путей обновления синтетических жанров в музыкальной культуре XX-XXI веков.
The article is devoted to the study of Albert Roussel's ballet of the same name by the French composer of the first third of the XX century, which is unique in the implementation of the myth of "Aeneas". The specifics of his musical and scenic solution are considered through the prism of the role of choral numbers. The functions of the choir, intra-textual manifestations, inclusion in the composition and participation in the dramaturgy of the ballet are revealed. The conducted research opens up prospects for understanding the ways of updating synthetic genres in the musical culture of the XX-XXI centuries.