Актуальность исследования продиктована проблемой потери учебной мотивации у подростков, выросших в цифровой реальности, а также необходимостью трансформации процесса обучения в условиях недостаточного отражения в педагогических методах достижений современной музыкально-педагогической науки. На основе трудов выдающихся психологов были проанализированы понятия "мотив" и "мотивация", подробно изучен потенциал информационных технологий в классе скрипичного ансамбля. Результатом исследования стала разработка программы для скрипичного ансамбля с использованием информационных технологий.
The relevance of the study is dictated by the problem of the loss of learning motivation in adolescents who grew up in digital reality, as well as the need to transform the learning process in conditions of insufficient reflection of the achievements of modern musical and pedagogical science in pedagogical methods. Based on the works of prominent psychologists, the concepts of "motive" and "motivation" were analyzed. The potential of information technology in the violin ensemble class was studied in detail. The result of the study was the development of a program for a violin ensemble using information technology.