В статье приведены результаты разработки психодиагностического инструмента, диагностирующего актуальные познавательные состояния студентов в процессе обучения, проведена проверка психометрических показателей методики, составлена первичная форма методики. Осуществлена проверка надёжности путём оценки внутренней согласованности шкал, исключены шкалы с низкими показателями надёжности. В результате оценки конвергентной валидности обнаружены высокие и средние показатели кор-реляции со шкалами методики измерения психических состояний личности (А.О. Прохоров).
The article presents the results of the development of a psychodiagnostic question-naire that diagnoses the actual cognitive states of students in the learning process and tested the psychometric properties of the technique. Developed the primary form of the test. Reliability was checked by assessing the internal consistency of the scales; scales with low reliability scores were excluded. As a result of the assessment of convergent validity, high and average correlation rates were found with the scales of the methodology "Relief of mental states of personality" by A.O. Prokhorov.