Студенты регулярно подвергаются воздействию стресса, для совладания с которым требуются особые психологические ресурсы. Цель исследования заключалась в анализе роли самоэффективности как когнитивного ресурса совладания, предваряющего выбор адекватного условиям деятельности варианта поведения в ситуации учебного стресса у студентов вузов. Применялись методика
Д. Маддукса и М. Шеера (в адаптации А.В. Бояринцевой, Р.Л. Кричевского, 2001)
для определения уровня самоэффективности и опросник А.Б. Леоновой для диагностики хронического стресса. Представленное исследование показало возможность
рассмотрения самоэффективности как ресурса совладания со стрессом. Выявлены
значимые отрицательные взаимосвязи предметной и межличностной самоэффективности с признаками хронического стресса.
Students are regularly exposed to stress, for which coping mechanisms and resources arise, and self-efficacy is presumably one of these resources that
can provide better coping with stress. The purpose of the study is to analyze the role
of self-efficacy as a cognitive component of coping that precedes the choice of behavior appropriate to the conditions of activity in a situation of stress among students
of different specialties. The study used the method of determining the level of self-efficacy of D. Maddux and M. Scheer and the questionnaire for diagnosing chronic
stress by A.B. Leonova. The presented study proved the possibility of considering
self-efficacy as a resource for coping with stress. Significant negative correlations between subject and interpersonal self-efficacy and signs of chronic stress were revealed.