Статья посвящена изучению особенностей переживания одиночества студентами-первокурсниками, в разной степени адаптированных к обучению в вузе. Обозначены основные аспекты психологического изучения одиночества и показана необходимость исследования переживаний одиночества в адаптационный период студенческой жизни. На основе обобщения научных трактовок одиночества сформулировано рабочее понятие и представлено описание результатов эмпирического исследования, полученных на выборке первокурсников. По уровню адаптации выборка распределена на подгруппы, в которых выявлены ведущие типы переживания одиночества и определены направления дифференцированной практической помощи.
The article is devoted to the characteristics' study of the loneliness experience among first-year students, who are adapted to varying degrees to study at a university. The main aspects of the psychological study of loneliness are outlined and the need to re-search the loneliness experience during the adaptation period of student life is shown. Based on the scientific interpretations generalization of loneliness a working concept is formulated and a description of the empirical research results obtained on a sample of first-year students is presented. According to the adaptation level the sample was divided into subgroups in which the leading types of loneliness experience were identified and the directions for differentiated practical assistance were determined.