Специфика переживания различных функциональных состояний в зависимости от ситуации жизнедеятельности, а также взаимовлияние состояний и различных показателей ментальной регуляции остаются до сих пор темами, вызывающими интерес учёных. В статье приведены данные о субъективно оцениваемой частоте переживаний ряда функциональных состояний у старшеклассников и показаны особенности ментальной регуляции этих состояний в зависимости от эмоционального фона и уровня стрессогенности переживаемых событий. Обнаружены отличия как в частоте переживаний, так и в характере ментальной регуляции в зависимости от предлагаемых моделей ситуации.
The specificity of experiencing various functional states depending on the situation of life, as well as the mutual influence of states and various indicators of mental regulation still remain topics of interest to scientists. The article presents data on the subjectively estimated frequency of experiences of a number of functionalstates in high school students and shows the features of mental regulation of these155 states depending on the emotional background and the level of stress of the events experienced. Differences were found both in the frequency of experiences and in the nature of mental regulation, depending on the proposed models of situations.