Информационная среда, влияющая на развитие и социализацию человека, активно трансформируется, становится все более важным пространством не только для коммуникации, развития, но и для со-настройки, взаимной адаптации человека и искусственного интеллекта. Статья посвящена исследованию эмоционального состояния включенности индивида в информационный поток. Результаты пилотного исследования, проведенного среди студентов ВШЖиМК КФУ в 2022 - 2023 г. позволили выявить некоторые особенности эмоционального контакта человека с искусственным интеллектом, в частности, предположить, что переживаемые эмоции зависят от следующих факторов: ситуации запроса (учебный, творческий, коммуникативный и пр.), уровня присвоенного авторства, а также длительности коммуникации.
The information environment, which influences the development and socialization of a person, is actively transforming and becoming an increasingly important space not only for communication and development, but also for co-tuning and mutual adaptation of humans and artificial intelligence. The article is devoted to the study of the emotional state of an individual's involvement in the information flow.The results of a pilot study conducted among students of the Higher School of Mechanics and Mathematics of KFU in 2022 - 2023 made it possible to identify some features of a person's emotional contact with artificial intelligence, in particular, to assume that the emotions experienced depend on the following factors: the situation of the request (educational, creative, communicative, etc.), the level of assigned authorship, and the duration of communication.