На пути познания встречаются два блокирующих препятствия -
догматизм и релятивизм. Философски они были осмыслены как метафизические крайности, противостоящие истине диалектики. Редуцируя закономерность общей гносеологии до (специального) проявления её в сфере политической философии и журнализма, можно
провести параллель с "львами" и "лисами" Стива Фуллера. У него
речь ведётся в рамках гипотезы пост-правды (пост-истины) как универсума культуры, и в особенности не столько игры политической
силы вообще, сколько её мировоззренческой основы в лице философии. В формате данной статьи "львами" представляются догматики,
а "лисами" релятивисты. Терминологическое предпочтение отдается
применению понятия "пост-правда" (и "полу-правда") в качестве
"modus operandi" политики, - и "пост-истина" применительно к философии и культуре
On the path of knowledge, there are two blocking obstacles - dogmatism and relativism. Philosophically, they were interpreted as metaphysical
extremes opposed to the truth of dialectics. By reducing the pattern of general
theory of cognition to its (special) manifestation in the field of political philosophy and journalism, we can draw a parallel with Steve Fuller's (or,
Machiavellian) "lions" and "foxes". Fuller speaks in the frame of the
hypothesis of post-truth as a universe of culture, and probably not so much
the game of political forces in general, but rather its ideological basis lying
in philosophy. In the format of this article, dogmatists are represented as
"lions", and relativists as "foxes". Terminological preference is given to the
use of the concept of "post-truth" (and "half-truth") as a "modus operandi"
of politics, and "post-verity" in relation to philosophy and culture in general.