В статье сравниваются социально-философские взгляды Ивана
Ефремова и Александра Зиновьева. Они были современниками, хотя
принадлежали к разным поколениям: Иван Ефремов сформировался
как личность в 1920-е - начале 1930-х гг., Александр Зиновьев -
в 1930-е - начале 1940-х гг. И Ефремов, и Зиновьев были критиче-
скими мыслителями советской эпохи, облекавшими свои социальные
идеи в форму художественных произведений. Оба они пришли к ха-
рактеристике советского общества как ада на земле - инферно. Разли-
чия между ними охватывают сферы философии истории и эстетики.
Модель советского общества, сконструированная Зиновьевым, аисто-
рична и неисторична. Он крайне переоценивал устойчивость совет-
ской системы и считал, что советское общество со всеми свойствен-
ными ему пороками сложилось в стабильную систему, которая просу-
ществует века, охватив, возможно, всё человечество. Ефремов, напро-
тив, был уверен, что изменения рано или поздно произойдут. Согласно
эстетическим принципам Ефремова, искусство должно возвышать и
утешать, а не демонстрировать существующие грязь и мерзость. Прин-
ципы эстетики Зиновьева диаметрально противоположны. Различия
эти далеко не случайны, и проистекают из разной философской антро-
пологии. Согласно Ефремову, человек по сути своей хорош и добр. Зи-
новьев утверждал антропологическую нейтральность индивида; опи-
сываемые им реакции коммунального (или социального) индивида за-
ставляют вспомнить о социал-дарвинизме или о гоббсовской "борьбе
всех против всех".
The article compares the socio-philosophical views of Ivan Yefremov
and Alexander Zinoviev. They were contemporaries, although they belonged to different generations: Ivan Efremov was formed as a person in the
1920s - early 1930s, Alexander Zinoviev - in the 1930s - early 1940s. Both
Yefremov and Zinoviev were critical thinkers of the Soviet era, putting their
social ideas into the form of works of art. Both of them came to the characterization of Soviet society as hell on earth - inferno. The differences between them cover the spheres of philosophy of history and aesthetics. The
model of Soviet society constructed by Zinoviev is ahistorical and unhistorical. He extremely overestimated the stability of the Soviet system and believed that Soviet society, with all its inherent vices, had developed into a
stable system that would last for centuries, possibly embracing all of humanity. Yefremov, on the contrary, was sure that changes would happen
sooner or later. According to the aesthetic principles of Yefremov, art should
elevate and console, and not demonstrate the existing dirt and abomination.
The principles of Zinoviev's aesthetics are diametrically opposed Yefremov's. These differences are far from accidental, and stem from different
philosophical anthropology. According to Yefremov, a person is essentially
good and kind. Zinoviev asserted the anthropological neutrality of the individual; the reactions of the communal (or social) individual he describes are
reminiscent of Social Darwinism or Hobbesian "struggle of all against all".