Автор статьи известный российский режиссер, теоретик актерского мастерства и режиссерского искусства профессор Александр Савостьянов позиционирует Льва Владимировича Кулешова не только как режиссера немого кино, но и как выдающегося теоретика мирового киноискусства. В статье прослеживается динамика взглядов Кулешова: язык кино и монтаж, актерская манера игры. Л.В. Кулешов в 20-е годы ХХ в. начинает свою педагогическую работу в созданной Московской государственной школе киноискусства, превращаясь в одного из самых крупных педагогов-теоретиков советской школы киноискусства.
The author of this article the famous Russian director, theorist of acting and directing art, Professor Alexander Savostyanov positions Lev Vladimirovich Kuleshov not only as a silent film director, but also as an outstanding theorist of world cinema. The article traces the dynamics of Kuleshov's views: the language of cinema and editing, the actor's manner of playing. L.V. Kuleshov in the ХХs of the twentieth century begins his pedagogical work in the created Moscow State School of Cinematography, turning into one of the largest teachers-theoreticians of the Soviet school of cinematography.