Статья посвящена формированию учительского корпуса уездных училищ Казанской губернии в первой половине XIX в. На основе отчетов Казанской дирекции училищ и формулярных списков учителей был проведен комплексный анализ кадрового состава уездных училищ. Автор проанализировал образовательный уровень педагогов с последую-щей динамикой его развития, а также установил способы пополнения начальных школ учительскими кадрами в первой половине XIX в. Преподавательский состав уездных училищ включал законоучителей, педагогов по основным дисциплинам и учителей рисования. Сохранившиеся делопроизводственные документы Государственного архива Республики Татарстан выявили тенденцию к увеличению числа учителей уездных училищ с высшим образованием. Автором сделан вывод, что по уровню подготовки учительство уездных училищ Казанской губернии представляло собой довольно неоднородную массу, однако в целом, прослеживается рост их образовательного уровня на протяжении всей первой половины XIX в.
The article is devoted to the formation of the teaching corps of district schools of the Kazan province in the first half of the 19th century. Based on the reports of the Kazan Directorate of Schools and the official lists of teachers, a comprehensive analysis of the personnel composition of district schools was carried out. The author established the educational level of teachers with the subsequent dynamics of its development, as well as ways to replenish elementary schools with teachers in the first half of the 19th century. The teaching staff of the district schools included teachers of the law, teachers of basic disciplines and teachers of drawing. The surviving office doc-uments of the State Archives of the Republic of Tatarstan revealed a trend towards an increase in the number of teachers in district schools with secondary and higher education. The author conclud-ed that in terms of the level of training, the teaching staff of the district schools of the Kazan prov-ince was a rather heterogeneous mass, but in general, the growth of their educational level trace throughout the first half of the 19th century.