В данной статье с точки зрения локальных представлений о прошлом и исторической памяти в целом исследуется отношение ранних греческих историков к Троянской войне. Анализируются труды Геродота, Фукидида и логографов, в основном Гелланика, у которого сохранилось больше отрывков с упоминанием Троянской войны. Автор доказывает, что основной источник о Троянской войне - эпос, подвергался большой критике, но сама Троянская война не отрицалась первыми греческими историками. Сюжеты, связывавшие происхождение народов и племён с Троянской войной, основывались на рецепции киклического эпоса и встраивании локальных представлений в общегреческую генеалогическую систему.
In this article, from the point of view of local ideas about the past and historical memory in general, the attitude of early Greek historians to the Trojan War is analyzed. The works of Herodotus, Thucydides and logographers are analyzed, mainly Hellanicus, who has more fragments with the mention of the Trojan War. The author proves that the main source of the Trojan War, the epic, was subjected to great criticism, but the Trojan War itself was not denied by the first Greek historians. The plots that connected the origin of peoples and tribes with the Trojan War were based on the reception of the cyclic epic and the incorporation of local ideas into the general Greek genealogical system.