Рассмотрено теоретическое обоснование проблемы изучения дифференциальных уравнений в системе дополнительного образования на основе практико-ориентированного подхода с использованием метода математического моделирования как средства формирования целостного мировоззрения старшеклассников и подготовки их к будущей профессиональной деятельности. Разработано методическое обеспечение решения рассматриваемой проблемы. Описано методическое пособие "Решение практико-ориентированных задач в программе MathCad" для изучения курса "Формирования целостной картины мира на основе изучения дифференциальных уравнений". В качестве основных средств решения дифференциальных уравнений используются IT- инструменты (интернет-решатели, средства компьютерной алгебры).
The theoretical substantiation of the problem of studying differential equations in the system of additional education is considered on the basis of a practice-oriented approach using the method of mathematical modeling as a means of forming a holistic worldview of high school students and preparing them for future professional activity. The methodological support for the solution of the problem under consideration has been developed. The methodological manual "Solving practice-oriented problems in the MathCad program" for studying the course "Forming a holistic picture of the world based on the study of differential equations" is described. IT tools (Internet solvers, computer algebra tools) are used as the main means of solving differential equations.