В статье представлены уровни развития информационной компетенции у студентов инженерных направлений подготовки (специальностей) при освоении специальных разделов математики на основе применения современных программных средств. Рассматривается усиление метапредметного аспекта обучения за счет использования систем автоматизации математических вычислений при выполнении комплексных заданий с реализацией аналитических и численных методов решения задач. Представлены примеры комплексных заданий, предусматривающие различные уровни реализации методов решения задач данных разделов на основе использования символьных преобразований, встроенных функций и программирования алгоритмов с применением системы MathCAD.
The article presents the levels of development of information competence among students of engineering areas of training (specialties) when mastering special sections of mathematics based on the use of modern software. The strengthening of the meta-subject aspect of learning through the use of automation systems of mathematical calculations is considered when performing complex tasks with the implementation of analytical and numerical methods for solving tasks. Examples of complex tasks are presented, providing for different levels of implementation of tasks solving methods these sections based on the use of symbolic transformations, inline functions and programming of algorithms using the MathCAD system.