Работа посвящена взаимосвязи психических состояний с музыкальным умением игрой по слуху у начинающих музыкантов. Выявлено положительное влияние адекватных эмоциональных состояний на освоение умения играть по слуху музыкальных произведений (пьес, мелодий). У начинающих музыкантов чаще доминируют состояния заинтересованности, любопытства. Они находятся в состоянии предвкушения открытия, когда сыгранная по слуху мелодия вызывает в них ощущение восторга. У более опытных музыкантов доминируют состояния наслаждения, эйфории. Создавая интересные, необычные музыкальные интерпретации, испытывают ощущение счастья, высокого удовлетворения от игры.
Знание особенностей проявлений психических состояний при игре по слуху облегчит освоение необычайно трудного музыкального умения игры по слуху.
The work is devoted to the relationship of mental states with the musical ability to play by ear in novice musicians. The positive influence of adequate emotional states on the development of the ability to play by ear musical works (plays, melodies) has been revealed. Beginning musicians are more often dominated by states of interest and curiosity. They are in a state of anticipation of discovery, when a melody played by ear causes a feeling of delight in them. For more experienced musicians, states of pleasure and euphoria dominate. Creating interesting, unusual musical interpretations, they experience a feeling of happiness, high satisfaction from the game. Knowledge of the features of the manifestations of mental states when playing by ear will facilitate the development of an unusually difficult musical skill of playing by ear.