Проблема гастротуризма как социокультурного феномена является актуальной. Осмысление значимости проблемы гастрономического туризма как феномена, основанного на удовольствии от еды и застолья отражается в работах психологов (принцип удовольствия Фрейда З. и др.). Соотнесение понятий фастфуд и слоуфуд так же основано на принципе удовольствия. Доказано, что психологический гедонизмом отражает стремление каждого человека увеличивать собственную радость, в том числе и на основе гастрономии, через ощущение вкуса. Одной из наиболее широко распространенных форм получения наслаждения вкусом, представленным в кухнях разных народов является гастрономический туризм.
The problem of gastro-tourism as a socio-cultural phenomenon is relevant. Understanding the significance of the problem of gastronomic tourism as a phenomenon based on the pleasure of eating and feasting is reflected in the works of psychologists (Freud Z.'s pleasure principle and others). Correlating the concepts of fast food and slow food is also based on the principle of pleasure. It has been proven that psychological hedonism reflects the desire of each person to increase their own joy, including on the basis of gastronomy, through a sense of taste. One of the most widespread forms of enjoying the taste presented in the cuisines of different nations is gastronomic tourism.