В современной историографии получили распространение сопоставления уровня развития древних Римской и Ханьской империй, осуществляемых с позиции структурно-функционального подхода. Одним из первых сравнение сосуществовавших на разных концах Евразийского континента государств предложил Кан Ювэй в трактате "Путешествие в Италию" (1904). Его задачей было исследование форм проявлений цивилизации в некитайских регионах Земли. Под цивилизацией он понимал прогрессивный процесс перехода от варварства к высокой культуре, и с этой позиции полагал, что Ханьская империя превосходила Римскую, поскольку была лишена классовых антагонизмов и не основывалась на рабском труде. Кан Ювэй противопоставил элитаризм Рима и эгалитаризм Хань. Подобные подходы к сопоставлению использовались и в западной синологии ХХ века.
In modern historiography, comparisons of the level of development of the ancient Roman and Han empires, carried out from the standpoint of a structural-functional approach, have become widespread. One of the first to compare the states that coexisted at different ends of the Eurasian continent was Kang Youwei in his "Travelogue to Italy" (1904). His task was to research the forms of civilization manifestations in non-Chinese regions of the world. By civilization, Kang understood the progressive process of transition from barbarism stage to high culture, and from this position he believed that the Han Empire was superior to the Roman one, since it was devoid of class antagonisms and was not based on slave labor. Kang Youwei contrasted the elitism of Ancient Rome and the egalitarianism of the Han Empire. Similar approaches to comparison were also used by Western Sinologists of the 20th century.