Нестабильность социального уклада, отсутствие экономических гарантий для социализации, профессиональной адаптации, безопасных условий для психологического здоровья личности студента - все эти факторы влияют на формирование новых требований к деятельности высшей школы. В разработке и совершенствовании образовательных программ подготовки будущих социальных педагогов необходимо учитывать не только сложившиеся условия. Переход на смешанный формат обучения в системе высшего образования Республики Казахстан повлиял на студентов, на их отношение к обучению. Анализ исследований особенностей организации обучения студентов в разных странах в период пандемии показывает, что студенты не готовы перейти только на онлайн-обучение, и говорят о том, что возникает необходимость проведения изменений и улучшений, касающихся внедрения электронного обучения в образовательный процесс. Масштабные исследования ученых из разных стран демонстрируют важность пересмотра образовательных программ с учетом новых реалий, ценностей и потребностей субъектов обучения. Данное исследование направлено на обоснование изменений, которые вносятся в образовательную программу подготовки социальных педагогов в Павлодарском педагогическом университете (Республика Казахстан). Цель исследования состоит в том, чтобы обосновать дизайн образовательной программы специальности "Социальная педагогика и самопознание" (уровень бакалавриата). Для достижения поставленной цели исследования использованы следующие методы: теоретические (анализ, обобщение), эмпирические (анкетирование, интервью). Для проведения практической части исследования были привлечены 170 респондентов. В качестве респондентов выступили непосредственно студенты, обучающиеся по образовательной программе "Социальная педагогика и самопознание" (Павлодарский педагогический университет), работодатели (члены администрации общеобразовательных школ города Павлодара, Казахстан), социальные педагоги общеобразовательных школ города Павлодара.
В результате исследования были получены выводы и сформулированы рекомендации по развитию образовательных программ подготовки социальных педагогов. На основе выводов и рекомендаций были внесены изменения в образовательную программу "Социальная педагогика и самопознания" для студентов Павлодарского педагогического университета.
The instability of the social structure, the lack of economic guarantees for socialization, professional adaptation, safe conditions for the psychological health of the student's personality - all these factors influence the formation of new requirements for the activities of higher education. In the development and improvement of educational programs for the training of future social teachers, it is necessary to take into account not only the prevailing conditions. The transition to a blended learning format in the system of higher education of the Republic of Kazakhstan influenced students, their attitude to learning. An analysis of studies of the characteristics of the organization of student learning in different countries during a pandemic show that students are "not prepared for exclusively online learning, and that there is a "the need to conduct changes and improvements regarding the implementation of e-learning in the educational process. Large-scale studies by scientists from different countries demonstrate the importance of revising educational programs taking into account new realities, values and needs of subjects of education. This study is aimed at substantiating the changes that are being made to the educational program for the training of social teachers at the Pavlodar Pedagogical University (Republic of Kazakhstan). The purpose of the study is to substantiate the design of the educational program of the specialty "Social Pedagogy and Self-Knowledge" (bachelor's level). To achieve the goal of the study, the following methods were used: theoretical (analysis, generalization), empirical (questionnaire, interview). In the course of the study, an analysis of modern works on the problems of design of educational programs was carried out, educational programs "Social Pedagogy and Self-Knowledge", developed over the past three years by universities in Kazakhstan, were studied. The paper used materials from a survey of future social educators as recipients of educational services, a survey of employers who participate in the development of educational programs, accept students for teaching practice. 170 respondents were involved in the practical part of the study. The respondents were directly students enrolled in the educational program "Social pedagogy and self-knowledge" (Pavlodar Pedagogical University), graduates of this program, employers (members of the administration of secondary schools in the city of Pavlodar, Kazakhstan), social teachers of secondary schools in the city of Pavlodar (Kazakhstan).
As a result of the study, conclusions were obtained and recommendations were formulated for the development of educational programs for the training of social educators. Based on the conclusions and recommendations, changes were made to the educational program "Social pedagogy and self-knowledge" for students of Pavlodar Pedagogical University.