Во всем мире существует высокая потребность в профессиональных специалистах-психологах, особенно остро эта нужда стала ощущаться в период пандемии COVID-19. Качество работы психолога во многом зависит от уровня его эмоционального интеллекта, как способности понимать свои эмоции и эмоции других людей, и эмпатии, как способности сопереживать эмоциональному состоянию других людей. Цель исследования - провести изучение взаимосвязи параметров эмоционального интеллекта и эмпатии у тудентов-психологов в эпоху пандемии COVID-19. Методы исследования. В исследовании приняли 90 студентов. Экспериментальную группу составили 45 студентов-психологов в возрасте от 18 до 24 лет. В контрольную группу вошли 45 студентов факультета информатики и вычислительной техники в возрасте от 19 до 23 лет. Методики: Тест эмоционального интеллекта Д.В. Люсина, тест Дж. Майера, П. Сэловея и Д. Карузо "Эмоциональный Интеллект", методика диагностики уровня эмпатических способностей В.В. Бойко, опросник эмоциональной эмпатии А. Мехрабиана, М. Эпштейна. Методы математической статистики: коэффициент ранговой корреляции Спирмена, U-критерий Манна-Уитни. Выводы и рекомендации. У студентов-психологов показатели эмпатии достоверно выше, чем у студентов контрольной группы. Получено, что у студентов-психологов в структуре эмоционального интеллекта наиболее высокую выраженность имеет способность к пониманию и анализу эмоций. Применение результатов исследования может реализоваться посредством внедрения полученных данных в педагогическую практику, например, разработку тренингов, направленных на повышение уровня эмоционального интеллекта и эмпатии будущих психологов.
All over the world there is a high need for professional psychological specialists, especially acute this need to be felt during the pandemic period COVID-19. The quality of the work of the psychologist largely depends on the level of its emotional intelligence, as the ability to understand their emotions and emotions of other people, and empathy, as the ability to empathize with the emotional state of other people. The purpose of the study is to study the relationship between the parameters of emotional intelligence and empathy among psychologists during the pandemic period COVID-19. Research methods. The study adopted 90 students. An experimental group consisted of 45 psychologists aged 18 to 24 years. The control group included 45 students of the Faculty of Informatics and Computer Engineering aged 19 to 23 years. Methods: Test emotional intelligence by D.V. Lucin, Test Emotional Intellect by J. Mayer, P. Salovey and D. Caruso, Methods of diagnostics of the level of empathic abilities by V.V. Bogyko, Association of Emotional Empathy by A. Mehrabian, M. Epstein. Methods of mathematical statistics: Spearman's rank correlation coefficient, Manna-Whitney. Conclusions and recommendations. In psychologist students, empathy indicators are reliably higher than that of students of the control group. It was obtained that among psychologist students in the structure of emotional intelligence the highest severity has the ability to understand and analyze emotions. The application of the research results can be implemented through the introduction of the data obtained into pedagogical practice, for example, the development of trainings aimed at raising the level of emotional intelligence and empathy of future psychologists.