Нами исследована проблема алгоритмизации учебных действий, связанных с обучением школьников решению иррациональных уравнений и систем.
Цель исследования. Выявить основные приёмы и типовые методы анализа способов решения иррациональных уравнений, оптимизируя их для конкретных когнитивных этюдов.
Методы исследования: сравнительный анализ дидактических приёмов решения алгебраических задач, статистическая обработка экспериментальных данных педагогического мониторинга.
Выводы и рекомендации. 1. При рассмотрении способов решения иррациональных уравнений необходимо создать разветвлённые шаблоны типовых познавательных ситуаций и классифицировать из по признакам когнитивной сложности.
2. Психоэмоциональное состояние обучающихся школьников связано с готовностью применять типовые конструкты, раскрывающие проблемные вопросы темы, связанной с решением иррациональных уравнений.
We have investigated the problem of algorithmization of educational activities related to teaching schoolchildren to solve irrational equations and systems. The purpose of the study. To identify the main techniques and typical methods of analyzing the ways of solving irrational equations, optimizing them for specific cognitive studies. Research methods: comparative analysis of didactic techniques for solving algebraic problems. Conclusions and recommendations. 1. When considering ways to solve irrational equations, it is necessary to create branched patterns of typical cognitive situations and classify them according to the signs of cognitive complexity. 2. The psycho-emotional state of students is associated with the willingness to use standard constructs that reveal problematic issues of the topic related to the solution of irrational equations. use adequate sign systems that approximate the search for a solution to the problem.