Трансформация нормативно-правовой базы и ведомственной принадлежности организаций высшего профессионально-педагогического образования обострили проблему его аксиологических основ и ориентиров. Анализ ФГОС ВО, методических и инструктивных указаний, выступлений руководства страны позволяет говорить о ясном видении перспектив профессионально-педагогического образования в стране, но отсутствие пролонгации этих идей в практической деятельности, размытость вопроса о сути и содержании педагогического идеала и путях его практического формирования констатирует иную ситуацию. Это противоречие заставляет обратиться к анализу поступательного развития профессионально-педагогического образования в России в ХIХ - ХХ веках, выделяя смыслообразующие тенденции и зарождающиеся противоречия их качественного решения и детерминации существующей образовательной практики, что и предопределяет цель исследования. Цель исследования: определить сущностные противоречия профессионально-педагогического образования в России в ХIХ - ХХ веках на основе анализа его поступательного развития для выявления профессионально-педагогического идеалав современном университетском образовании. Методы исследования: теоретические методы, среди которых анализ предмета исследования на основе изучения философской, психологической и историко-педагогической литературы; рефлексивно-системный анализ обоснованной организации образовательной деятельности в университете. Объектом статьи выступает профессиональное образование педагогов в современном высшем образовании. Выводы и рекомендации. Проведенное исследование позволяет сделать вывод о необходимости учета в реальной образовательной практике выделенных и аргументированных в герменевтическом анализе противоречий профессионально-педагогического образования на основе ценностного ядра и идеалов профессионально-педагогического образования в России, которые перекликаются с современными: содержательное, институциональное, стратификационное, прикладное, ведомственное, инструментальное.
The transformation of the regulatory framework and departmental affiliation of organizations of higher professional and pedagogical education has exacerbated the problem of its axiological foundations and guidelines. The analysis of Federal State educational standards of higher education, methodological and instructional instructions, speeches of the country's leadership allows us to speak about a clear vision of the prospects of vocational pedagogical education in the country, but the lack of prolongation of these ideas in practice, the blurring of the question of the essence and content of the pedagogical ideal and the ways of its practical formation states a different situation. This contradiction forces us to turn to the analysis of the progressive development of vocational pedagogical education in Russia in the XIX - XX centuries, highlighting the meaning-forming trends and emerging contradictions of their qualitative solution and determination of existing educational practice. Тhe purpose of the study: to determine the essential contradictions of vocational pedagogical education in Russia in the XIX - XX centuries based on the analysis of its progressive development to identify the professional pedagogical ideal in modern university education. Research methods: theoretical methods, including the analysis of the subject of research based on the study of philosophical, psychological and historical-pedagogical literature; reflexive-system analysis of the justified organization of educational activities at the university. The object of the article is the professional education of teachers in modern higher education. Conclusions and recommendations. The conducted research allows us to conclude that it is necessary to take into account in real educational practice the contradictions of vocational pedagogical education highlighted and reasoned in hermeneutical analysis on the basis of the value core and ideals of vocational pedagogical education in Russia, which echo modern ones: substantive, institutional, stratification, applied, departmental, instrumental.