Kazan Federal University Digital Repository

ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКАЯ КУЛЬТУРА ПЕДАГОГА КАК СМЫСЛОВАЯ ОСНОВА СИСТЕМЫ СУБЪЕКТ-ОБЪЕКТНОЙ ДУХОВНО-ТВОРЧЕСКОЙ ЦЕЛОСТНОСТИ СОВРЕМЕННОГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ: ПРОБЛЕМАТИЗАЦИЯ ВОПРОСА

Show simple item record

dc.contributor Казанский (Приволжский) федеральный университет
dc.contributor.author Змановский Г.Р. ru_RU
dc.contributor.author Казанова Т.И. ru_RU
dc.contributor.author Мясоутов О.В. ru_RU
dc.contributor.author Приходько И.Н. ru_RU
dc.date.accessioned 2023-01-11T10:14:38Z
dc.date.available 2023-01-11T10:14:38Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri https://dspace.kpfu.ru/xmlui/handle/net/173525
dc.description.abstract Одним из важнейших факторов инновационного развития общества являются социокультурные структурно содержательные трансформации системы педагогического образования, понимание изменения роли социокультурной среды в становлении личности, требующей выработки новых подходов к организации работы в системе образования, обеспечивающих координацию деятельности и повышения эффективности всех ее элементов. Российское педагогическое образование в условиях постоянного реформирования и все большего внедрения цифровых технологий испытывает острую потребность в педагогах, готовых к исследовательской творческой деятельности, как субъектов социокультурной среды, с устойчивой культуротворческой составляющей личностного подхода "человеко-видения", ставящего его в центр культуры. Все это актуализирует постановку проблемного вопроса соотношения формирования исследовательской культуры будущих учителей в рамках получения ими педагогического образования и практической исследовательской деятельности педагогов в условиях современной школы. Исходя из вышеуказанного, целью исследования является анализ проблем и перспектив формирования исследовательской культуры педагога на основе диалектики развития школы и педагогических вузов (всестороннего рассмотрения их соотношения как части и целого). В статье анализируются педагогико-антропологический и культурологический подходы к формированию исследовательской культуры, проводится анализ концептуальных оснований педагогического образования и педагогической деятельности в аспекте представленной проблематики. Методы исследования: теоретический анализ предмета исследования, модели педагогического образования и практической педагогической деятельности учителя. В качестве эмпирического метода использован метод опроса. В эмпирическом исследовании приняли участие 30 студентов педагогического вуза и 30 школьников. Выводы и рекомендации. Данное исследование позволяет сделать вывод о необходимости выстраивания иерархии элементов системы педагогического образования как субъектов социокультурной деятельности, их формирования и социального функционирования, а также определения их роли как факторов-субъектов, воздействующих на социум. Приобретает актуальность применение новых методологических и мировоззренческих подходов к рассмотрению исследовательской культуры в контексте диалектической взаимосвязи образования и культуры, понимания готовности к этому системы педагогического образования. При этом образовательную модель "человеко-видения" современного учителя следует понимать не только (и не столько) как обладание набором определенного рода профессиональных компетенций, сколько наличие у него исследовательской культуры, личностной культуры творца, новатора и рационализатора, на основе познанных закономерностей способного формировать способ мышления, то есть освоения окружающей среды, предвидеть результаты собственной деятельности, способного нести ответственность за свои действия и не становиться объектом для пропаганды и иных манипуляций с сознанием. Конечным "бенефициаром" в итоге должны стать учащиеся, включенные в культурно-рациональные "практики интересного", в ходе реализации которых изучение предмета, внеучебное время, да и вся социокультурная жизнь становятся звеньями одной цепи, а именно "запуска мысли". ru_RU
dc.description.abstract One of the most important factors of the innovative development of society is the socio-cultural structural and substantive transformations of the pedagogical education system, the understanding of the changing role of the socio-cultural environment in the formation of personality, which requires the development of new approaches to the organization of work in the education system, ensuring the coordination of activities and increasing the effectiveness of all its elements. Russian pedagogical education in the conditions of constant reform and the increasing introduction of digital technologies is experiencing an urgent need for teachers who are ready for research creative activity as subjects of the socio-cultural environment, with a stable cultural component of the personal approach of "human vision", putting it at the center of culture. All this actualizes the formulation of the problematic issue of the correlation between the formation of the research culture of future teachers within the framework of their pedagogical education and the practical research activities of teachers in a modern school. Based on the above, the purpose of the study is to analyze the problems and prospects of the formation of a teacher's research culture based on the dialectics of the development of schools and pedagogical universities (a comprehensive consideration of their relationship as part and whole). The article analyzes pedagogical-anthropological and culturological approaches to the formation of research culture, analyzes the conceptual foundations of pedagogical education and pedagogical activity in the aspect of the presented problems. Research methods: theoretical methods, including the analysis of the subject of research based on the study of philosophical, pedagogical, anthropological and cultural literature; reflexive-system analysis of the model of pedagogical education and practical pedagogical activity of the teacher. The survey method was used as an empirical method. The empirical study involved 30 students of a pedagogical university and 30 schoolchildren. Conclusions and recommendations. The conducted research allows us to conclude that it is necessary to build a hierarchy of elements of the pedagogical education system as subjects of socio-cultural activity, their formation and social functioning, as well as to determine their role as factors-subjects influencing society. The application of new methodological and ideological approaches to the consideration of research culture in the context of the dialectical relationship between education and culture, understanding the readiness of the pedagogical education system for this is becoming relevant. It is necessary to fill the regional component of the educational model with these meanings, which ensures the formation of a teacher-personality, potentially revealing himself in time and in the activity space as a creative personality in all its intellectual, moral and aesthetic richness. At the same time, the educational model of the "human vision" of a modern teacher should be understood not only (and not so much) as having a set of a certain kind of professional competencies, but rather having a research culture, a personal culture of a creator, innovator and rationalizer, able to form a way of thinking based on known patterns, that is, mastering the environment, foresee the results of their own activities, able to think critically, create knowledge, analyze and have their own picture of the world, capable of being responsible for their actions and not becoming an object for propaganda and other manipulations with consciousness. As a result, the final "beneficiary" should be students involved in culturally rational "practices of interesting things", during the implementation of which the study of the subject, extracurricular time, and the whole socio-cultural life become links in one chain, namely, the "launch of thought". en_US
dc.relation.ispartofseries Образование, профессиональное развитие и сохранение здоровья учителя в XXI веке. Часть I ru_RU
dc.subject исследовательская культура ru_RU
dc.subject педагогическое образование ru_RU
dc.subject образовательный стандарт ru_RU
dc.subject компетенции ru_RU
dc.subject школа ru_RU
dc.subject педагогические вузы ru_RU
dc.subject research culture en_US
dc.subject pedagogical education en_US
dc.subject educational standard en_US
dc.subject competencies en_US
dc.subject school en_US
dc.subject pedagogical universities en_US
dc.title ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКАЯ КУЛЬТУРА ПЕДАГОГА КАК СМЫСЛОВАЯ ОСНОВА СИСТЕМЫ СУБЪЕКТ-ОБЪЕКТНОЙ ДУХОВНО-ТВОРЧЕСКОЙ ЦЕЛОСТНОСТИ СОВРЕМЕННОГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ: ПРОБЛЕМАТИЗАЦИЯ ВОПРОСА ru_RU
dc.title.alternative THE RESEARCH CULTURE OF A TEACHER AS THE SEMANTIC BASIS OF THE SYSTEM OF SUBJECT-OBJECT SPIRITUAL AND CREATIVE INTEGRITY OF MODERN PEDAGOGICAL EDUCATION: PROBLEMATIZATION OF THE ISSUE en_US
dc.type article
dc.identifier.udk 378
dc.description.pages 193-200


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics