В статье рассматривается гипотеза о возможности применения психофизического тренинга для повышения уровня эмоционального интеллекта как регулятора психических состояний. Тренинг включает сложные физические упражнения, требующие предельной концентрации внимания на телесности при их выполнении, а также упражнения на глубокое расслабление мышечной и нервной систем. По итогам проведения формирующего эксперимента были констатированы значимые различия между контрольной и экспериментальной выборками в компонентах эмоционального интеллекта: "эмпатия" (при p ( 0,01) и "распознавание эмоций других людей" (при p ( 0,05), а также в интегративном уровне (при p ( 0,05).
The article discusses the hypothesis about the possibility of using psychophysical training to increase the level of emotional intelligence as a regulator of mental states. The training includes complex physical exercises that require the utmost concentration of attention on the body during their performance, as well as exercises for deep relaxation of the muscular and nervous systems. Based on the results of the formative experiment, significant differences were found between the control and experimental samples in the components of emotional intelligence: "empathy" (at p ( 0.01) and "recognition of other people's emotions" (at p ( 0.05), as well as in integrative level (at p ( 0.05).