Актуальность исследования обусловлена цифровой трансформацией экосистемы высшего образования и вуза, как его структурного компонента, что порождает необходимость поиска релевантных форм подготовки студентов в новых условиях. Цель работы проанализировать феномен смешанного (blended) обучения, установить его основные типы и модели и определить условия их реализации в условиях цифровизации учебного процесса. Особое внимание уделено конкретизации концептуального аппарата. С позиции компаративного, интегративного и компетентностного подходов проведен анализ существующих стратегий и методов эффективной реализации смешанного обучения на практике.
The relevance of the study is due to the digital transformation of the higher education ecosystem and university as its structural component. This gives rise to the need to search for relevant forms of student training in new conditions. The purpose of this work is to analyze the phenomenon of blended learning, to establish its main types and models, and to determine the conditions for their implementation in the context of digitalization of the educational process. Particular attention is paid to the concretization of the conceptual apparatus. From the standpoint of comparative, integrative and competence-based approaches, an analysis of existing strategies and methods for effective implementation of blended learning in practice was carried out.